Belastingen afbetalen

Nadat je een belastingsaangifte ingediend hebt, laat de belastingen je weten hoeveel je moet betalen en hoe dat berekend is. Het document waarmee de belastingen je dat laten weten heet een aanslagbiljet. Als je die aanslag (die belastingsbrief) niet op tijd kan betalen moet je zelf tijdig een afbetalingsplan vragen. Hoe doe je dat ?

Op dat aanslagbiljet vindt je twee datums die hiervoor belangrijk zijn:

  1. De verzenddatum van je aanslagbiljet en
  2. de vervaldatum van de aanslag, die ligt 2 maand na de verzenddatum.

Hou wel rekening met het volgende :

  • Je moet eerst en vooral alle onbetaalde (verkeers-)boetes betalen. Zolang dat niet gebeurd is zal elke afbetalingsgunst geweigerd worden.
  • Je moet goed uitleggen waarom je meer tijd nodig hebt om te betalen.
  • voorbeelden:
    • je hebt financiële problemen (oorzaak vermelden)
    • je hebt nog maar een beperkt inkomen doordat je ziek bent
    • je bent gestopt met je zaak en moet nu rondkomen met een vervangingsinkomen

(meng deze aanvraag dus niet met andere aanvragen, zoals :

  • Je moet zo snel mogelijk na ontvangst van de belastingsaanslag (dit is de aanrekening) om een afbetaling te vragen, dus best nog vòòr de vervaldag.
  • De fiscus stelt daarvoor 2 formulieren ter beschikking. Het ene als je het binnen de 4 maanden kan betalen, het andere als je meer tijd nodig hebt.
    1. Als 4 maand volstaat, dien een beknopt aanvraagformulier in. De belastingen zien dat liefst binnenkomen via www.myminfin.be . Daar kun je ook een gepersonaliseerd aanvraagformulier invullen en doorsturen. Lukt dat niet, gebruik dan het aanvraagformulier voor afbetaling van een belastingsschuld van Dyzo dat je via voorgaande link kunt downloaden.
    2. Als je meer dan 4 maand nodig hebt voor je afbetaling, moet je meer uitleg geven waarom je zoveel tijd nodig hebt en het ander afbetalingsformulier indienen, ook liefst via www.myminfin.be maar je mag ook het afbetalingsformulier onder deze link downloaden en per post indienen.
  • Je zult wel intrest moeten betalen op het gedeelte dat je pas betaalt na de vervaldatum. Je kan hier wel vrijstelling voor vragen.
  • Er hangt veel af van de persoon die beslist over je dossier en die kan je helaas niet kiezen.
  • Lees meer over deze werkwijze op de site van de belastingen.

Goede raad van Dyzo :

Als je een "onbetaalbaar aanslagbiljet" krijgt :

  1. Betaal (zelfs zonder akkoord) wat je al onmiddellijk kunt missen
  2. Geef uitleg
    1. Bel meteen naar het ontvangkantoor, maak een afspraak en leg ter plekke uit dat je wel wil, maar dat je "om die en die reden" helaas niet onmiddellijk kunt betalen.
    2. Lukt het niet om "ter plekke" te geralen, doe dan je aanvraag online of schriftelijk, zoals hierboven uitgelegd.
    3. Lukt dat ook niet, doe dan beroep op de fiscale bemiddelingsdienst.

Terug naar hoofdartikel fiscaliteit.

Vijf voor twaalf Menulink: