Je reputatie zuiveren

Na een faillissement lijdt je naam vaak reputatieschade. Het vonnis van opening en sluiting van het faillissement komt in het Belgisch staatsblad. Er kan ook over gepubliceerd worden in de krant of een tijdschrift. Die zaken komen vaak online op een of andere website. Daar kunnen ze nog lang na je faillissement een schadelijke invloed uitoefenen op het vertrouwen van kredietverstrekkers, klanten en leveranciers en zo je kansen om een nieuwe activiteit op te starten aantasten.

Het Europese hof van Justitie heeft op 13/5/2014 een uitspraak gepubliceerd die gevolgen heeft voor iedereen die met naam vermeld is in de zoekresultaten van zoekmachines. De bekendste daarvan is Google.

Door die uitspraak kan je voortaan eisen dat zoekmachines (zoals Google) resultaten verwijderen voor zoekopdrachten waarin je naam voorkomt. Dat gaat niet zomaar, je moet kunnen aantonen dat de weergegeven resultaten 'ontoereikend, irrelevant of niet langer relevant, of buitensporig zijn ten aanzien van de doeleinden waarvoor ze zijn verwerkt' zijn. Google maakte voor dit soort aanvragen een webformulier. Ze zette ook wat algemene raadgevingen over privacy online.

Als Google niet ingaat op je eis, kun je er ook voor zorgen dat er andere artikels die jouw naam vermelden online hoger scoren dan de artikels die je schaden. Daarvoor heb je meestal hulp nodig van een gespecialiseerde firma. Ken je er zo een ? Deel je ervaring via info@dyzo.be, zodat ook anderen ermee geholpen worden. Deze werkwijze is goedkoper en zekerder dan procederen tegen de uitgever van de ongewenste publicatie.

Uit een onderzoek naar herstarters blijkt ook dat herstarten in een andere provincie dan die waarin je eerder failliet ging, helpt om de gevolgen van reputatieschade in te dijken. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt immers dat Vlamingen vooral binnen hun eigen provincie aan netwerking doen.

 
 
Herstarten Menulink: