Advies van een kostensnoeispecialist ?

Lege orderboeken, kelderende inkomsten en ontslagen: dat is vandaag de teneur. Maar er zijn ook bedrijven die profiteren van de crisis. Expense Reduction Analysts is er een van. Zij helpen werkgevers te besparen, zonder aan het personeel te raken. Manager Johan Van Delm: "Ons motto is: alles kan, zolang het de mensen geen pijn doet."

De jongste weken vallen er ontslagen bij de vleet. Soms kan je inderdaad niets anders om het bedrijf 'gezond' te maken. Maar vooraleer je je personeel iets laat inleveren of zelfs gaat ontslaan kan een kritische blik op je andere bedrijfskosten ook zuurstof opleveren. Er zijn zelfs bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in advies over dergelijke besparingen. Expense Reduction Analysts (ERA) is een van hen. Zij zijn een wereldwijd netwerk van consultants. Als kleinschalige ondernemer kun je misschien iets leren uit hun ervaring. Tussenstap levert wat commentaar tussen haakjes.

20% besparing Johan Van Delm, manager van ERA legt uit hoe. Ze doen een doorlichting van de niet-strategische kosten, zoals telecommunicatie, schoonmaak, afvalverwerking, bedrijfskledij, verpakkingskosten... Gemiddeld kunnen we 20 procent op die kosten besparen, wat toch al gauw een procent in de omzet scheelt."

Kantoormateriaal. Ik sta er nog altijd van versteld in hoeveel bedrijven dat materiaal op elke afdeling apart wordt besteld. In plaats van bij vier leveranciers te kopen kan je beter een goeie prijs afdwingen bij één leverancier. Dan kan je gemiddeld 30 procent besparen. (Dit zal uiteraard beter lukken als groot bedrijf dan als eenmanszaak.)

Ook in de telecommunicatie kunnen de kosten aanzienlijk gedrukt worden. Van Delm: "Bij Toyota Europe moesten enkele kaderleden hun Blackberry inleveren. SN Airlines schrapte dan weer gsm-abonnementen met internettoegang. Een goeie zaak, want in het buitenland lopen die internetkosten snel op. Twee keer per dag op een vaste computer in het hotel je berichten beantwoorden is in het buitenland beter dan dat telkens te doen op je mobiele telefoon of BlackBerry. Je doet aan kostenbesparing en aan timemanagement, want je bent niet de hele tijd afgeleid." (Als kleine werkgever heb je wellicht geen kaderleden en weinig activiteit in het buitenland, dus moet deze tip toegepast op de bedrijfsleiders op prospectie in het buitenland.)

Kosteloos En wat als de consultants toch geen besparingsposten vinden? Van Delm: "Dan verliest de klant ook niks. Wij opereren volgens het principe 'no savings, no fee'. Slagen onze consultants er niet in om besparingen te realiseren, dan krijgt het bedrijf een verslag, maar geen factuur. Voor de klant kan ons werk alleen maar positief zijn."

En dat merken ze bij ERA. Van Delm: "We krijgen heel veel vragen uit de distributiesector, en uit sectoren die historisch gezien al met relatief lage marges werken. We werken voor vliegtuigmaatschappijen SN Brussels Airlines en VLM, maar bijvoorbeeld ook voor ziekenhuizen en de Koning Boudewijn Stichting. Voor de crisis hielden bedrijven liever verborgen dat ze een beroep deden op ons. Ze vonden het blijkbaar een smet op hun imago. Dat is de afgelopen twee, drie maanden ongelooflijk hard veranderd. Bedrijven pakken nu zelfs met ons uit, zo van: 'Kijk, we doen er iets aan!'."

Op tijd beginnen Toch benadrukt Van Delm dat ze geen mirakelwerkers zijn. "Voor sommige bedrijven volstaat het niet wat we doen. Als ze al hun reserves al hebben opgesoupeerd wordt het moeilijk. De meeste effecten van onze besparingen begin je pas na drie, vier maanden te voelen. Bedrijven die morgen geld nodig hebben moeten we teleurstellen."

Conclusie van Tussenstap : dergelijk advies is vooral vruchtbaar vanaf een zekere schaalgrootte en bij beginnende omzetproblemen. Hiermee kun je de crisis maar afwenden in een zeer vroeg stadium.